Spoštovani, spletni naslov www.lekarna-kocevje.si uporablja piškotke, ki so namenjeni beleženju obiska. Spletna stran ne uporablja piškotkov, ki bi vsebovali vaše osebne podatke.
Ali dovolite uporabo piškotkov na tem spletnem naslovu?

Farmacevtska skrb pri hipertenziji

FARMACEVTSKA SKRB 

Farmacevtska skrb je odgovorno zagotavljanje zdravljenja z zdravili za dosego pozitivnih končnih izidov, katerih namen je optimizirati bolnikovo kakovost življenja povezano z zdravjem.

Farmacevtsko skrb pri hipertenziji lahko izvajamo na treh nivojih.

 

I. NIVO – PRIMARNA PREVENCIJA HIPERTENZIJE

CILJ: - promocija zdravega načina življenja z namenom preprečiti srčno-žilna obolenja s pomočjo zdravstvene vzgoje.

Prvi nivo farmacevtske skrbi pri hipertenziji predstavlja odkrivanje posameznikov z enim ali več dejavniki tveganja za hipertenzijo in srčno-žilna obolenja ter svetovanje za pozitivne spremembe v načinu življenja.

Poudarek dajemo na dejavnike tveganja, na katere lahko vplivamo:

  • Prekomerna telesna teža
  • Telesna neaktivnost
  • Povečan vnos kalorij
  • Prekomeren vnos soli
  • Kajenje
  • Prevelik vnos nasičenih maščob
  • Stres
  • Pitje alkohola

Našteti dejavniki predstavljajo tveganje za razvoj hipertenzije same kot tudi srčno-žilnih obolenj. Hipertenzija predstavlja dejavnik tveganja za srčno-žilna obolenja.

Stopnja tveganja za srčno-žilna obolenja se pri posamezniku veča z večanjem števila dejavnikov tveganja. Z izobraževanjem ljudi za zdrav življenjski slog vplivamo na zmanjšanje obolevnosti zaradi hipertenzije in srčno-žilnih obolenj.

Ukrepi za zmanjšanje tveganja so sledeči:

  • Hujšanje pri prekomerni telesni teži oz. vzdrževanje »zdrave« telesne teže
  • Omejitve vnosa alkohola in soli
  • Redna telesna aktivnost
  • Zdrava prehrana
  • Prenehanje kajenja

Naštete ukrepe je smiselno izvajati:

  • za preprečevanje razvoja hipertenzije in srčno-žilnih obolenj,
  • za zmanjšanje spremljajočih dejavnikov tveganja,
  • za znižanje krvnega tlaka pri posamezniku in
  • za zmanjšanje potrebe po antihipertenzivnih zdravilih.

 

image002


II. NIVO – ODKRIVANJE HIPERTENZIJE


CILJ: - aktivno sodelovanje farmacevta v lekarni pri zgodnjem odkrivanju oseb z zvišanim krvnim tlakom z merjenjem krvnega tlaka v lekarni in napotitev oseb z možno hipertenzijo k zdravniku.

Pri drugem nivoju farmacevtske skrbi pri hipertenziji izvajamo merjenje krvnega tlaka v lekarni in po potrebi napotimo osebe z zvišanim krvnim tlakom k zdravniku. Iščemo druge dejavnike tveganja, učimo posameznike pravilne samokontrole krvnega tlaka in svetujemo zdrav način življenja.

 

III. NIVO – OBRAVNAVANJE BOLNIKA, KI SE ZDRAVI ZARADI HIPERTENZIJE

 

CILJ: - aktivno sodelovanje farmacevta pri preprečevanju, odkrivanju in reševanju problemov povezanih z zdravili z namenom izboljšati bolnikove izide zdravljenja ter s tem izboljšati kakovost življenja bolnika.

 

Pri tretjem nivoju farmacevtske skrbi pri hipertenziji izvajamo izdelavo osebne kartice zdravil kot pomoč bolnikom pri zdravljenju z zdravili doma in povečevanju zavzetosti za zdravljenje. Osebna kartica zdravil predstavlja tudi kakovostno informacijo ostalim zdravstvenim delavcem, ki sodelujejo v procesu zdravljenja posameznika.

 

PREPREČEVANJE ARTERIJSKE HIPERTENZIJE IN NEFARMAKOLOŠKO ZDRAVLJENJE

Arterijska hipertenzija je tiha bolezen. Njeno zdravljenje se največkrat začne prepozno, in sicer takrat, ko so že okvarjeni tarčni organi: možgani, srce, ledvice in oči.

Na razvoj arterijske hipertenzije vplivajo različni dejavniki. Na nekatere izmed njih ne moremo vplivati (dedna obremenjenost, spol, starost), na druge pa lahko (kajenje, telesna nedejavnost, nezdrava prehrana, čezmerno uživanje alkohola, čezmerna telesna teža ter čezmerno uživanje soli in kofeina). S spremembo »slabih« navad lahko naredimo zelo veliko za znižanje krvnega tlaka.

Zdrava prehrana

Tudi če imate normalno telesno težo, bo zdrava prehrana pripomogla k izboljšanju vašega zdravja. Jeste lahko vse vrste živil (razen tistih, na katere ste alergični). Zmernost pri uživanju posameznih vrst živil je ključ do uspeha. Svetujemo vam, da uživate hrano, ki vsebuje malo maščob in malo soli ter veliko vlaknin

image004


Napotki za zdravo prehrano:

  • Poskusite zmanjšati uživanje sladkorja, saj je ta povezan z zvišanjem krvnega tlaka.
  • Zmanjšajte uživanje kalorične hrane z veliko maščob in pijače z veliko sladkorja. Pijte vodo.
  • Prehrana naj bo bogata z zelenjavo in sadjem (priporočamo 5 obrokov na dan). Sadje in zelenjava vsebujeta vitamine, minerale ter številne antioksidante, ki preprečujejo nastanek bolezni.
  • Prehrana bogata z vlakninami je učinkovita pri preprečevanju srčno-žilnih obolenj.
  • Vsaj 2-krat tedensko naj bo na vašem jedilniku riba.

Veliko zelenjave in sadja ter čim manj nasičenih in drugih maščob lahko zniža krvni tlak za 8 – 14 mm Hg.

 

Telesna teža

INDEKS TELESNE MASE (ITM) nam pove stanje prehranjenosti pri odraslih.

ITM ═ telesna masa (kg) / telesna višina (m²)

ITM  
<18,5 Podhranjenost
18,5 - 24,9 Normalna telesna teža
24,9 - 29,9 Čezmerna telesna teža
30 - 30,9 Debelost
>40 Ekstremna debelost

Čezmerna telesna teža in debelost sta lahko vzrok za vašo arterijsko hipertenzijo. Če imate ITM več od 30, poskusite zmanjšati svojo telesno težo.

Za opazno spremembo v znižanju krvnega tlaka je potrebno znižati telesno težo za približno 4,5 kg. Po nekaterih podatkih naj bi se krvni tlak znižal za 5 – 20 mm Hg/ 10kg telesne teže. Najbolj priporočljivo je, da znižanje telesne teže dosežete z zmanjšanim vnosom kalorij ter povečanjem telesne aktivnosti.

Zmanjšanje uživanja soli (natrija)

Zmanjšano uživanje soli (natrija) pozitivno vpliva na urejenost krvnega tlaka. Svetujemo, da omejite uživanje soli na 5 g soli/dan (približno ena čajna žlička). To je količina VSE soli, vključno s tisto, ki jo porabite za kuhanje.

V kliničnih raziskavah je bilo dokazano, da zmanjšanje vnosa dnevne količine soli za 4,7 – 5,8 g od začetne količine približno 10,5 g soli dnevno v povprečju zniža krvni tlak za 4 – 6 mm Hg.

Napotki za zmanjšano uživanje soli.

  • Izberite živila z nizko vsebnostjo soli in svežo zelenjavo in sadje oz. zmrznjeno namesto predelane in konzervirane.
  • Pri pripravi hrane uporabljajte manj soli.
  • Ne dosoljujte hrane med jedjo.
  • Izogibajte se uživanju slane hrane (suhomesnati izdelki, siri).

Omejite uživanje alkohola

Zmanjšano uživanje alkohola pomembno zniža krvni tlak. Moški z arterijsko hipertenzijo, ki uživajo alkohol, bi morali dnevni vnos etanola omejiti na 20 – 30 g/dan, ženske z arterijsko hipertenzijo pa na 10-20 g/dan. Čezmerno uživaje alkohola lahko povzroči nastanek arterijske hipertenzije in zviša krvni tlak.

10 g etanola vsebuje:

  • 330 ml kozarec piva
  • 100 ml kozarec vina
  • 30 ml žgane pijače

image006


Zmanjšajte uživanje kofeina


Strokovnjaki menijo, da je pri zdravih odraslih sprejemljivo zmerno uživanje kofeina, kar predstavlja 200 mg kofeina na dan.

Vsebnost kofeina v:

  • kavi (150ml) je 60-120 mg kofeina,
  • čaju (150ml) je 20-40 mg kofeina,
  • kola pijačah (330 ml) pa 30-50 mg kofeina.

Znano je, da kofein lahko zviša krvni tlak. Sistolični se zviša za 5-15 mm Hg in diastolični za 5-10 mm Hg, kar je odvisno od odmerka zaužitega kofeina.

Trdnih dokazov, ki bi govorili za ali proti uživanju kave pri bolnikih s hipertenzijo, žal ni.

 

Opustite kajenje

Kajenje zviša tveganje za zaplete pri arterijski hipertenziji (bolezni srca) in kratkotrajno vpliva na zvišanje krvnega tlaka. Opustitev kajenja je pomembna sprememba življenjskega sloga, ki vpliva na preprečevanje številnih srčno-žilnih bolezni. Pomembno je, da opustite kajenje, ker kajenje lahko zmanjša učinkovitost zdravljenja pri zniževanju krvnega tlaka.

Telesna dejavnost

Premalo gibanja in telesna nedejavnost sta med glavnimi dejavniki tveganja za povišan krvni tlak.

Priporočljiva telesna aktivnost je, če smo 3 – 4-krat tedensko od 50 – 60 minut zmerno do intenzivno telesno aktivni. Redna telesna dejavnost, najmanj 30 min/dan večino dni v tednu, pri osebah s hipertenzijo zniža krvni tlak za 6,9/4,9 mm Hg.

Nezadostna telesna aktivnost pomeni manj kot 30 minut zmerne telesne aktivnosti 3 krat tedensko ali manj kot 20 minut intenzivne telesne aktivnosti 3-krat tedensko.

Redna telesna vadba izboljša vašo telesno pripravljenost ter preprečuje srčno-žilne zaplete kot sta srčna in možganska kap.

image008


Počitek in spanje

Pomembno je, da dovolj spite in namenite nekaj časa počitku, saj je tudi stres lahko vzrok za povišan krvni tlak.

Vsakodnevno izvajanje sprostitvenih in dihalnih vaj pomaga pri obvladovanju stresa in lahko znižuje povišan krvni tlak. Poskušajte se izogniti daljšemu delu v zelo stresnem okolju in ohranite fiziološko ravnovesje.

 

 

 

KAJ MORATE VEDETI PRED NAKUPOM MERILNIKA KRVNEGA TLAKA

Priporočila za nakup merilnika krvnega tlaka, ki ga boste uporabljali za samokontrolo doma.

  • Najboljši so povsem samodejni merilniki.
  • Priporočljivi so merilniki z manšeto na nadlahti.
  • Velikost manšete mora biti ustrezna.
  • Merilnik z manšeto na podlahti podcenjuje sistolični in precenjuje diastolični krvni tlak.
  • Merilnik na prstu je nenatančen.
  • Merilniki naj bodo preverjeni z uveljavljenimi protokoli. Seznam teh lahko najdete tudi na spletu: www.hipertenzja.org, www.bhsoc.com.
  • Pred nakupom je merilnik zaželeno preizkusiti.
  • Kupite merilnik priznanega proizvajalca, kar sicer ni nujno zagotovilo, da je merilnik dober.
  • Natančnost merilnika lahko preverite v ordinaciji ali v lekarni s primerjalnimi meritvami krvnega tlaka.
  • Svetujemo vam, da kupite merilnik v lekarni ali specializirani prodajalni, kjer vam bodo strokovnjaki znali svetovati za vas najustreznejši merilnik in boste lahko ob nakupu dobili tudi nasvet o pravilni uporabi merilnika.

Barbara Somrak Levstek, mag. farm.

 

Lekarna Kočevje

Roška cesta 16
1330 Kočevje

Tel.1: +386 1 893 16 13
Tel.2: +386 1 893 16 14

Fax:   +386 5 915 61 49
E: info@lekarna-kocevje.si 

Delovni čas lekarne
pon - pet 7:00 - 19:00
sob 7:00 - 13:00

Dežurna služba
pon - pet 19:00 - 20:00
sob - ned 17:00 - 21:00
prazniki 17:00 - 21:00